Poznámky z Koreje

Tož, i když mi v hlavě naskakuje jedno kontroverzní téma za druhým, teprve druhý článek v blogu by asi moc kontroverzní býti neměl. A tak přidám pár jednoduchých neuspořádaných postřehů z Koreje.

Tož, i když mi v hlavě naskakuje jedno kontroverzní téma za druhým, teprve druhý článek v blogu by asi moc kontroverzní býti neměl, abych neupadl v podezření, že jsem si sem přišel vyřídit účty se světem. A tak přidám pár jednoduchých neuspořádaných postřehů ze služební cesty z minulého týdne. To by na rozepsání mohlo stačit.

Že je Korea krásná a pro nás velice exotická země asi nikoho nepřekvapí. Měl jsem to štěstí tam strávit služebně týden v roce 2003. Je to už dávno a tak si kromě povinných obrázků místních chrámů (kde byla atmosféra úplně stejná jako ve všech ostatních turistických chrámech v jiných zemích světa, tedy na stupnici 0-10 hodnotitelná tak dvojkou) a kromě koupelny z jediné noci v Soulu, kde jsem z pětačtyřicátého patra hotelu koukal přímo z vany skleněnou stěnou na noční panoráma velkoměsta vpravo pod sebou, pamatuji málo, třeba neskutečné srpnové horko a vlhko (teplotu 30 ve stínu a maximální vlhkost vzduchu na mých cestách přebila pouze letní Hanoj, kde bylo vlhko úplně stejné, ale ve stinu 40). A pak tu neuvěřitelnou masivní řvavou zeleň pahorků obléhajících město Daejeon, kde jsme týden pracovně pobývali (tahle zeleň není podobná ani jedné z čeledí a podčeledí zelení, na které můžete narazit u nás v lese nebo na louce). A pak ten řev probouzejícího se asijského tygra, ekonomiky explodující do kladných čísel projevující se všudypřítomnými elektronickými vychytávkami, počínaje luxusním bezplatným internetem v hotelu zadarmo (ano, tenkrát se za internet v evropských hotelech běžně platily těžké prachy). To, že Korea byla stále ještě z půlky rozvojová země, jste poznali hlavně na jídle, které bylo v jídelně partnerského výzkumáku po celý týden v podstatě identické - na talíř vám k obědu plácli dvě naběračky rýže a kus vařené ryby a bylo to.

I když se v posledních letech ekonomický růst v Koreji prý zpomalil, stihli toho za těch 15 let od mé poslední návštěvy hodně. Daejeon je akademické jeden a půl milionové město, které bylo snad z 90% postaveno v posledních třech dekádách. Celá koncepce výstavby města je velkolepá až rozmařilá, všude je spousta zastavěného, ale pro přemístění volného veřejného prostoru, skoro nikdo v něm a člověk si říká, jestli není  takhle velkolepý přístup k rozvoji přepálený a celé se to při nějakém ekonomickém nárazu nezhroutí. Pár set metrů od našeho hotelu (žádná ryba s rýží, ale evropská snídaně na úrovni lepších čtyř hvězdiček) jsem objevil sochu golfisty - což o to, takové pokusy najdu i u nás na hřištích, kam chodím hrát, jenže tenhle blyštivý ocelový krasavec s driverem nad hlavou měl odhadem 25 metrů! Takový golfem zaneprázdněný vrátný od osmipatrového domečku za sebou, kde na šesti patrech není provozováno nic jiného než golfové simulátory. Jinak - korejská golfová realita mě jako neuvěřitelně špatného golfistu (jsem typický reprezentant kategorie golfistů seniorů, kteří opakovaně, nicméně nadšeně začínají hrát golf v pětapadesáti, aby měli v důchodu co dělat) nejprve nadchla, když jsme cestou ze Soulu viděli rozsáhlé tréninkové plochy, ale pak trochu vybledla, když mi moji korejští přátelé vysvětlili, že prvořadým cílem "golfisty" v Koreji je hrát golf - ale jak jinak než na simulátoru! Drtivá většina golfistů Koreji tak provozuje golf především jako počítačovou hru se zapojeníim celého těla.

Ta atmosféra zadrženého nádechu extrémně rychlého masivního rozvoje a technologického růstu byla  na ulicích v naší části města umocněna neuvěřitelným klidem a tichem. Rychlý růst městských čtvrtí  dal zrod velkému množství bufetů, kavárniček a restaurací, z jejichž otevřených dveří však nevycházel žádný zvuk a protože nemám rád podniky, kde sedím v celé místnosti sám, odrazovalo mě to tam vejít. O chvíli později jsem však s překvapením zjistil, že skoro všechny restaurace jsou aspoň částečně obsazeny, ale hosté v nich jsou neskutečně tišší. Buď Korejci, a platí to i pro chodníky a ulice, na veřejném prostranství, vůbec nemluví, anebo tady už příšli na to, jak odhlučnit vzduch.

Při pracovních jednáních a nutné partnerské komunikaci Korejci samozřejmě mluví a pro Čecha je určitě zajímavé, i když nerozumí ani slovo, sledovat tón hlasu, gestikulaci a řeč těla. Pokud s tím už máte zkušenosti, dáte mi za pravdu, že projev východních národů (platí i o Číňanech a Japoncích) je velice "výrazný" a často připomíná hádku nebo stírání podřízeného nadřízeným v hierarchii. A my zkušenější už víme, že to obvykle není takové horké a hlasitá komunikace se nevymyká téměř neutrální výměně názorů (na něco, kde ten názor není zcela identický nebo neodpovídá žádoucí a očekávané situaci).

"Ostrou" korejskou komunikaci jsme si vydatně užili při první cestě z hotelu na místo jednání, kterou jsme začali standardně dle procedury objednáním taxi na recepci hotelu. To není nic tak složitého, pokud máte mapku města s korejskými znaky a v ní vyznačen cíl vaší cesty (ještě před odletem z Prahy nám bylo řečeno, že v Daejeonu je "velice mnoho výzkumných institucí" a byli jsme vybaveni mapkou s vyznačenou trasou, která sice neobsahovala jediné písmeno v latince, ale pro cestování v Koreji byla jistě nejvhodnější). Takovou mapku jsme ukázali v recepci a dostali lísteček pro taxíkáře s neznámými korejskými znaky a čtyřčíselným pinem - číslem taxíku, kterému jsme naštěstí rozuměli. Protože taxík měl přijet "ihned", vyběhli jsme před hotel, kde taxík již skutečně právě přijížděl, přes stažené okénko podali lísteček (zkontrolovat číslo jsme nestihli), taxíkář zamával, že ano, nasedli jsme během pár vteřin, rozjeli se a sledovali recepční s brunátným Američanem, kteří vyběhli za námi z hotelu a křičeli něco korejsky, tedy ta recepční, Američan sotva popadal dech a možná ani korejsky neuměl. Taxikář to otočil, zaklel neco korejsky, otevřel dveře, velice srozumitelně nám ukázal, ať vypadneme a vyměnil si názory s recepční v korejském dynamickém stylu. Mezitím přijel druhý taxikář, zástupce třídy korejských bohémů, kterému přes stažené okénko stačilo třikrát zopakovat název partnerské organizace KAERI, papírem se odmítl zabývat, nebouchal něco do hyperpanoramatické navigace, naložil nás a překvapivě rychle vyrazil. Jako správný bohém projel první dvě křižovatky těsně na žlutočervenou a vypadalo to, že zkrátí očekávanou dobu transportu ze čtrnácti minut na čtyři. Protože navigace ukazovala něco poněkud jiného, než jsem očekával, pokusil jsem se mu opět vnutit papír, ale narazil jsem na fakt, že na každé slovo, které chrlí korejsky, připadá cca 100 000 anglických slov, která jsou mu cizí. Odevzdali jsme se tedy osudu a po pár minutách vjížděli skrze otevřenou bránu do instituce, kterou hlídal ne vrátný, ale rovnou korejský voják se samopalem a velmi temperamentním korejským slovníkem (ke cti mu bylo, že by evidentně zastřelil nejprve taxíkáře a až pak by řešil nás). Po dalším dynamickém korejském dialogu se ukázalo, že nás taxikář doručil do výzkumného ústavu KARI zaměřeného na letectví, zatímco náš cíl KAERI, jak se později ukázalo hlídaný kupodivu laxněji, bez samopalů, se zabývá bezpečností jaderných elektráren. Nejdelší dynamický korejský dialog pak proběhl po telefonu během další jízdy mezi bohémem taxíkářem a recepční našeho hotelu a další cesta již byla bez komplikací poté, co se rozhodl, že nás tedy z auta nevysadí, i když mu kazíme rito. Inu, zkasíroval nás v plné výši, ale vzhledem k tomu, že přímočařejší cesta taxíkem druhý den měla cenu dvou sklenek džusu v Čechách, jsme to  neřešili.

Zajímavým poznatkem z cesty bylo, že korejská auta mají pouze tři základní odstíny - bílou, šedou a černou. Celá korejská silnice je skutečně černobílá! Pravděpodobnost, že potkáte barevné auto (jsem vzděláním statistik) je (skutečně) mezi 1:100 a 1:1000 (a to ještě všechna z těch pár barevných, která jsme viděli, byla červená!). Statistická hypotéza, kterou jsem zformuloval při  nedělní cestě z letiště, a to "V Koreji nejezdí kamiony" se s nástupem pracovního týdne ukázala jako zcela lichá. Tedy, v Koreji je skutečně také hodně nákladních aut a kamionů, ale katastrofickému nemocnému stavu našich silnic se, zaplať Pánbů pro ně, neblíží ani náhodou. Další viditelný rozdíl podle mého názoru Korejcům po všech stránkách viditelně svědčí - v Koreji (tedy v Daejeonu) nejsou v podstatě žádní psi (viděl jsem jednoho)!

Strašákem pro méně zkušené turisty do Koreje, nebo i Číny a Japonska, jsou jídelní hůlky. Zkušení turisté se buď naučí hůlky bez problémů používat anebo si do kufru přibalí, tak jak já, nůž, vidličku a lžíci. Řekl bych, že do Koreje už skoro nemusejí. Ve všech restauracích, kam nás naši přátelé vzali, nám byli schopni ke lžíci, jež je v Koreji standardně k hůlkám přikládána, dodat na požádání přinejmenším vidličku a v jedné restauraci to udělali po prvním pohledu na nás dokonce sami, bez intervence.

Před první návštěvou Koreje, pracovním jednáním asi patnácti zástupců organizací z celého světa, jsme všichni dostali důležitý úkol - dovézt na slavnostní večeři tradiční nápoj ze své země. Moje láhev becherovky (největší, jakou jsem sehnal) se na čestném stole spolu s ostatními vyjímala jen velmi krátce - na rozdíl od nich po pěti minutách zmizela a objevila se po dalších dvaceti minutách zcela vyprázdněná. Pamětliv tohoto historického úspěchu českého produktu jsem jako jeden z dárečků našim přátelům (jiným než před lety) dovezl becherovku znovu. Úspěch byl opět fenomenální - část becherovky sice přetrvala v láhvi celou dobu večeře, ale to jenom proto, že láhev nedala z ruky mladá korejská stážistka, která z ní vypila nejvíce (čtvrtinu) a po večeři si ji odnesla domů. Pro cestovatele do Koreje doporučuji.

Když porovnám Korejce s Japonci a Číňany, jsou po mne jako partneři nejlepší volbou. Velice pracovití a silně v dobrém ovlivnění mnoha dekádami pobytu amerických vojáků i civilistů. I když jsem si vědom, že do zákoutí korejské duše formované po mnoho staletí specifiky tohoto civilizačního okruhu nevidím, je mi bližší než mnohem exotičtější, ale i na první pohled vzdálenější duše japonská a monumentálností obrovského národa poznamenaná (v dobrém i špatném) duše čínská.

Autor: Jaroslav Holý | neděle 24.11.2019 21:17 | karma článku: 8,05 | přečteno: 182x

Jaroslav Holý

Nový článek na iDnes o rouškách a diskuse k němu

Dnes, 22.8., byl uveřejněn na iDnes článek, který obsahuje z mého pohledu slušnou, nepříliš ostře formulovanou výzvu k prokazatelně eskalujícímu počtu nových výskytů koronaviru. Můj článek si všímá některých rysů diskuse pod ním.

22.8.2020 v 22:00 | Karma: 23,27 | Přečteno: 774x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Holý

Nejlepší seriálové závěry (a jak se k nim dostat) - část osmá a poslední

Když jsem vybíral sedmnáct nejlepších závěrů ze seriálů, jež jsem za řadu let nakoukal, neměl jsem žádnou jasnou představu o pořadí, jež později mělo vzniknout – s jedinou výjimkou a ta shodou okolností patřila vítězi.

12.7.2020 v 11:32 | Karma: 6,32 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Holý

Nejlepší seriálové závěry a jak se k nim dostat (část sedmá)

V dnešním, již opravdu a definitivně předposledním, pokračování "seriálu o nejlepších koncích seriálů" se budeme věnovat závěru seriálu Breaking bad, který si vybojoval stříbrnou pozici.

7.6.2020 v 23:18 | Karma: 7,75 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Holý

Nejlepší seriálové závěry a jak se k nim dostat (část šestá)

Vítám vás u jednoho z posledních dílů mého žebříčku nejlepších konců epizod, sérií i celých seriálů. Dnes se budeme věnovat seriálu (a jeho závěru) Černobyl, který si vybojoval bronzovou pozici.

20.5.2020 v 17:53 | Karma: 5,38 | Přečteno: 225x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Holý

Pět logických hádanek ke zpříjemnění karantény i home office

Povšiml jsem si blogu s příspěvkem obsahujícím hádanku a tak mě napadlo přispět svou troškou do mlýna. A aby to nebyla jenom troška, následující příspěvek obsahuje pět hádanek posbíraných za celý můj dosavadní život.

10.5.2020 v 17:46 | Karma: 15,24 | Přečteno: 913x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Holý

Sexuální výchova a třetí série Westworld – dvě seriálové věci, které se nepovedly

Rád bych napsal pár subjektivních varovných vět o dvou právě běžících a dobře hodnocených seriálech, které mě překvapivě zklamaly.

3.5.2020 v 19:18 | Karma: 10,79 | Přečteno: 570x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Holý

Nejlepší seriálové závěry a jak se k nim dostat (část pátá)

V předposledním pokračování seriálového žebříčku se už pomalu dostáváme ke skutečným skvostům seriálové tvorby, jak z pohledu kvality celého díla, tak i vlastního závěru.

1.5.2020 v 12:04 | Karma: 8,93 | Přečteno: 462x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Holý

Nejlepší seriálové závěry a jak se k nim dostat (část čtvrtá)

Žebříček nejlepších seriálových závěrů se přehoupl do první poloviny. Dnes se podíváme na seriály Black Mirror, Californication a Dexter.

17.4.2020 v 20:02 | Karma: 8,82 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Holý

Nejlepší seriálové závěry a jak se k nim dostat (část třetí)

V tomto článku přináším třetí díl seriálu o nejlepších závěrech seriálů. Tentokrát si připomeneme seriály Westworld, Hra o trůny a Temný případ.

10.4.2020 v 13:07 | Karma: 7,05 | Přečteno: 290x | Diskuse| Kultura

Jaroslav Holý

Nejlepší seriálové závěry a jak se k nim dostat (část druhá)

V tomto článku přináším druhý díl seriálu o nejlepších závěrech seriálů. Tentokrát si připomeneme seriály Ostré předměty, Ve jménu vlasti a 24 hodin.

5.4.2020 v 18:02 | Karma: 7,18 | Přečteno: 335x | Diskuse| Kultura

Jaroslav Holý

Nejlepší seriálové závěry a jak se k nim dostat (část první)

V této sérii příspěvků bych se rád zaměřil na to, abych vám pro čas coronaviru doporučil dobré současné seriály. Aby to celé bylo trochu originální, půjde o subjektivní žebříček nejlepších finálních scén a okamžiků seriálů.

5.4.2020 v 14:06 | Karma: 9,66 | Přečteno: 478x | Diskuse| Kultura

Jaroslav Holý

Americký západ - jak bývalo a možná ještě je (část druhá)

V předchozím příspěvku na téma „Americký západ“ jsem slíbil „pár věcí o silnicích, něco o počasí, o národních parcích a kempech v Americe a další věci“. A toto je první z několika pokračování.

22.3.2020 v 17:37 | Karma: 13,85 | Přečteno: 297x | Diskuse| Cestování

Pár grafů ke koronaviru

Článek obsahuje několik grafů ke statistikám koronaviru v nejvíce postižených evropských zemích, které asi někde budou, ale já je nenašel. A pár komentářů k tomu.

20.3.2020 v 19:50 | Karma: 21,60 | Přečteno: 1020x | Diskuse| Společnost

Dětenice

K posledním vánocům jsme společně s mou paní obdrželi jednonoční pobyt v historickém resortu Dětenice.

13.3.2020 v 22:25 | Karma: 19,09 | Přečteno: 890x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Holý

Kapsička, knoflíčky, tkaničky od bot a nové trendy ve vývoji pánských slipů

Tento článek bude jiný než předchozí pokusy v blogu. Nebude oslavovat cestování a zážitky z něj. Bude se věnovat věcem mnohem přízemnějším, jako je třeba kapsička u košile.

25.2.2020 v 22:40 | Karma: 19,22 | Přečteno: 324x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Holý

Americký západ – jak bývalo a možná ještě je (část první)

Už je tomu 25 let. V roce 1995 jsem strávil malém městečku Idaho Falls, blízko srdce Skalistých hor, trojvrcholu Grand Teton, pracovně téměř pět měsíců od konce března do půlky srpna.

16.2.2020 v 22:04 | Karma: 26,83 | Přečteno: 800x | Diskuse| Cestování

Pár střípků z jihu Texasu ze San Antonia

Na rozdíl od mých předchozích článků na blogu spojených s cestováním je tento čerstvou zkušeností, zapsanou přímo v místě doličném, texaském San Antoniu, kam mě zavály služební povinnosti.

5.2.2020 v 3:02 | Karma: 22,60 | Přečteno: 716x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Holý

Jak se nebát vystupovat na velké konferenci - část třetí: Příklady z praxe

Závěrečná část "konferenčního triptychu" se pokusí demonstrovat některé záludnosti účasti na konferenci na příkladech. Podotýkám, že všechny dále uvedené příhody se skutečně staly víceméně tak, jak jsou popisovány.

21.1.2020 v 20:52 | Karma: 16,16 | Přečteno: 565x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Holý

Třikrát z velké země na východ od ráje

Následující příhody jsou samovypovídajicí výpovědí o zkušenostech s velkou zemí na východ od ráje. Pokud vám přijdou tendenční a zaujaté, tak s vámi naprosto souhlasím.

12.1.2020 v 22:30 | Karma: 29,42 | Přečteno: 1177x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Holý

Jak se nebát vystupovat na velké konferenci – část druhá: Jak zvládnout troublemakera

Tajemná nebezpečná postava troublemakera, česky „potížisty“, se v několika exemplářích vyskytuje na každé velké konferenci a pro úspěch vaší přednášky je důležité se na něj dobře připravit.

4.1.2020 v 21:23 | Karma: 13,98 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ostatní
Počínající šedesátník, vzděláním matfyzák, ženatý, obdařený dvěma syny, kteří ve třiceti dostávají rozum, výborný bridžista, strašlivý golfista, ženami označovaný jako "ty jsi ale kecka", stále ženatý s divou východňarkou a očekávající první vnouče.